Selecteer een pagina
Een slimme manier om niet te veranderen is mammoet denken. Je doel zó groot en omvangrijk maken dat de lust je vergaat er überhaubt aan te beginnen.

We werken met een groep mensen van een interne afdeling van een universiteit in het zuiden van het land. De vraag is: ‘hoe zorgen wij ervoor dat we beter zichtbaar worden in de organisatie?’. Flyeren is al geprobeerd en hielp uiteraard niets. Er moet iets anders gebeuren. Ander gedrag dus. Er worden doelen geformuleerd. De bedoeling is om van die doelen haalbare tussenstappen te maken. ‘Terug redeneren’ noemen we dit. Klinkt makkelijk. En dat is het ook.

Maar dan wordt het toch ineens ingewikkeld. De groep haalt zaken erbij, er moet eerst een overleg komen met de afdeling marketing, er moet een advies ingewonnen worden van een externe media strateeg. Oh, en een onderzoek onder de doelgroep. Dat zal ook erg kunnen helpen. Mammoet denken dus. In plaats van het klein te maken, maken ze het juist extreem groot. Mammoet denken is een slimme, onbewuste manier om het echte ‘doen’ nog even uit te stellen.

3 Stappen om de mammoet te verslaan:

  • Onderzoek waarom de mammoet eigenlijk ontstaat: Is het doel misschien te spannend? Is het resultaat niet aantrekkelijk genoeg? Is het doel te groot, of valt het buiten je invloed? Als je hebt besloten dat je doel écht is wat je wilt, maak dan bewust de keuze er voor te gaan.
  • Groot denken en dromen is prima, maar als het verlamt is het effectiever om een kleiner doel te nemen. Maak een stappenplan dat uiteindelijk leidt naar je doel.
  • Formuleer elke tussenstap naar het doel in haalbare concrete stappen en definieer wat je daadwerkelijk gaat doen. Zeker als het spannend nieuw gedrag is. B.v.: Ik vertel twee weken lang elke dag aan 3 relevante collega’s in de organisatie, over onze nieuwe dienst.

Succes verzekerd!

Share