Bibliotheek teams

Met de 14 jaar die we nu voor bibliotheken in Nederland werken kun je ons gerust marktleider noemen. Zeker voor de regio Noord. We trainen directie, teams, teamleiders en vrijwilligers.

We hebben veel ervaring met het trainen van vrijwilligers van bibliotheken en hun begeleiders. Lees hiervoor verder bij “vrijwilligers academie”.

Product promotie


Bibliotheken hebben een mooi en volledig aanbod naast het reguliere en online boek.
En gelukkig maar gezien de missie van de bibliotheek: bijdragen aan ieders persoonlijke ontwikkeling.

In deze training leert je de vaardigheden hoe je het aanbod van de bibliotheek pro- actief en enthousiast onder de aandacht brengt van de klant, zónder opdringerig te zijn. In elk gesprek zit wel een kans om iets te vertellen over een product van de bibliotheek.

Klik hier voor de training Product Promotie

Vrijwilligers Academie

 
In de provincie Drenthe en Groningen zijn wij een vast onderdeel van de Vrijwilligersacademie voor Bibliotheken. Iedere vrijwilliger wordt hierin 2 dagen getraind. We maken ze wegwijs in de vele producten en diensten die de bibliotheek levert. Om vervolgens ook de klanten hierop te attenderen op een prettige en laagdrempelige manier.

Een gevarieerd programma waar de deelnemers unaniem enthousiast over zijn.

Vrijblijvend een afspraak inplannen? Mail ons!

Contact op de 1,5 meter

 

Gelukkig gaan de bibliotheken voorzichtig weer open. Naast de harde voorwaarden waar je je als medewerker en bezoeker aan moet houden, komt er nu een andere vraag naar boven. Hoe maak en houd je op 1,5 meter toch oprecht contact?

In deze online training via Zoom geven we inzicht en vaardigheden om de bezoeker een warm welkom geven als hij/zij in de bibliotheek komt. En hoe je klantgericht omgaat met mensen die dit wellicht even vergeten.

Klik hier voor de training Contact op de 1,5 meter

Communicatie en leiderschap


Zijn de klanten heel tevreden, maar loopt het achter de schermen nog niet zo lekker? Zijn er strubbelingen onderling bij de medewerkers of in het management team? We begeleiden jullie graag met kennis van zaken.

 

Wat blijft onder tafel wat openlijk bespreekbaar zou moeten zijn? Hoe verbeteren jullie de onderlinge sfeer? Zijn de doelen nog helder? 

 

Wij begeleiden teamtrajecten bij diverse communicatieproblemen en onderlinge conflicten. We stellen de kaders helder, en maken de belangen weer zichtbaar.
 
 

‘Oh leuk! Jullie zijn van die stukjes, toch?’

Regelmatig worden we met deze zin begroet in de bibliotheek. En inderdaad. Wij zijn van de ‘stukjes’.
We spelen klantsituaties na, zoomen in op details om het te verduidelijken en laten zien wat het effect is van een bepaalde actie of reactie naar de klant of collega.

 

En eerlijk is eerlijk: dat vergroten we nog wel eens schaamteloos uit. Niet alleen omdat het dan veel duidelijker wordt, maar vooral omdat het stukken leuker is om naar te kijken. Zolang de deelnemers zich maar bewust worden van het effect van hun communicatie vinden wij het prima! Erbij en erom lachen maakt het alleen maar waardevol. 

 

Onze klanten over de bibliotheektrajecten

Voor onze 500 vrijwilligers hebben we een academie opgericht. Het praktijkgedeelte is voor rekening van Babette en Annemarie: klant benadering, klantlezen en profileren van de bibliotheek. Vol enthousiasme en gedrevenheid geven ze nieuwe verhelderende inzichten. Vanuit onze vrijwilligers zijn er enkel positieve berichten! Wij bevelen ze van harte aan.

De voorbeelden en rollenspellen waren zo herkenbaar en ze werden in een veilige setting gedaan. Iedereen herkende zichzelf en begreep hoe het ook anders kan. We werden ons bewust van het effect van gedrag zonder dat iets goed of fout was.
Als ik aan de trainingen terugdenk, denk ik aan enthousiasme, een veilig gevoel en enthousiaste en blije cursisten.

Klanten voor wie wij werk(t)en

In onze nieuwsbrief schrijven we leuke artikelen over onze avonturen in de bibliotheek.

Wil je deze niet missen?